Jak zmieniał się polski dizajn w ciągu ostatnich 30 lat?
Plantacja, projekt Alicja Patanowska, produkcja Porcelana Kristoff, 2014

Kultura

Jak zmieniał się polski dizajn w ciągu ostatnich 30 lat?

Sprawdź, jakie eksponaty znalazły się na poświęconej dizajnowi wystawie Muzeum Narodowego w Krakowie.
10.04.2018

6 kwietnia w Muzeum Narodowym w Krakowie została otwarta pierwsza przeglądowa wystawa obejmująca ostatnie 28 lat rodzimego wzornictwa, zatytułowana „Z drugiej strony rzeczy. Polski dizajn po roku 1989”. Wśród prezentowanych na wystawie ponad 160 eksponatów autorstwa blisko 240 artystów znalazły się m. in banknot 50-złotowy, kultowa maszynka do mięsa, sygnalizator miejski, na który patrzymy w oczekiwaniu „na zielone”, wzorowany na ludowej wycinance dywan Mohohej!/DIA, pokazywany na ekspozycjach w Mediolanie, Paryżu i Kolonii czy siedzisko w kształcie pnia, które pokochali kuratorzy wystaw.

1989 - przełom dla uwarunkowań projektowania 

Skąd pomysł na wystawę i ograniczenie jej cezurą roku 1989?

– Rok 1989 był kluczowy dla przeobrażenia polskiej rzeczywistości. Z dzisiejszej perspektywy to oczywistość. Ale rzadko sobie uświadamiamy, jak bardzo po tej dacie zmieniły się uwarunkowania projektowania. Na co dzień jesteśmy otoczeni przez nowoczesne przedmioty, używamy „rzeczy” – tak naprawdę nie mając świadomości procesów ich produkcji, ale także idei, jakie stały u podstaw ich powstania. Wystawa prezentuje fascynującą panoramę przemian polskiego dizajnu i kultury materialnej w okresie ostatnich prawie trzech dekad – mówi dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie, Andrzej Betlej.



Lata 90., rynek i tożsamość 

Pierwsza część wystawy – „Lata 90.” – pokazuje jak po transformacji ustrojowej odradzało się w Polsce wzornictwo Na kolejny, największy dział, zatytułowany „Rynek”, złożyły się projekty podporządkowane na różne sposoby uwarunkowaniom ekonomicznym. W dziale „Tożsamość” zebrano efekty poszukiwania przez projektantów cech i wzorców identyfikujących nie tylko ich własną twórczość, ale także dizajn  w wymiarze regionalnym czy narodowym.

Dział „Wartości społeczne” to reprezentacja twórców najmłodszego pokolenia, którzy dostrzegają  i starają się rozwiązywać ważkie problemy wynikające z zaawansowanego wieku, niepełnosprawności), dezintegracji, wykluczenia czy z dewastacji naturalnego środowiska. Piątą część wystawy – „Warsztat” – podzielono na dwie podgrupy. „Nowym rzemiosłem” nazwano wyroby zaprojektowane i wytwarzane – a często również dystrybuowane – przez samych autorów,
w ramach własnej działalności gospodarczej.

Komentarze

Polecane dla Ciebie

Polecane wideo